dinsdag 27 september 2016

Gyz La Riviere – Rome’dam

De kiem van Rotterdam ligt niet in een verhaal over de Rotte, maar op de Crooswijkse begraafplaats. Hier stond in de Romeinse tijd een toltoren. Zo begint Gyz La Rivière met ‘Crooswijk über alles’ zijn verhaal over Rotterdam, over Rome’dam dus!


Het boek is een stripverhaal in sneltreinvaart. De rode draad in het groot formaat boek zijn de foto’s van talloze beelden in Rotterdam. Voor wie het nog niet weet, Rotterdam heeft in de openbare ruimte een fantastische collectie beelden staan, van wereldberoemde tot onbekende lokale kunstenaars. Het is een museum, gratis voor iedereen te bezoeken. ‘Rome’dam’ kan dienen als gids.

Het boek heeft een persoonlijke opbouw, de foto’s van beelden zijn niet chronologisch ingedeeld of per wijk gesorteerd maar volgen de associaties van Gyz La Rivière. De foto’s, soms wel tien per pagina, heeft hij voorzien van bijschriften en tekstwolken. Van het ene beeld springt hij als een stripverhaal over naar het volgende beeld. De beelden praten met elkaar of refereren naar gebeurtenissen in de stad.

Zo begint het hoofdstuk ‘Librarian’ met twee gevelstenen – beelden van een lezende en een schrijvende man - in Heyplaat. De volgende pagina zitten we op de Nieuwemarkt bij het monument 1872: een watergeus als symbool voor onafhankelijkheid. Het hoedje op het beeld associeert Gyz La Rivière met een foto van Pakhoed. In de buurt van de Maagd van Holland (een andere naam voor het monument 1872) stond vroeger het Provinciënhuis, later het Flevogebouw geheten. Ook in de buurt is Tom Poes te vinden, bovenop het beeld van de Artoonisten nabij station Blaak. Het is een van de drie beelden van Tom Poes in onze stad, de geboortestad van Marten Toonder. De andere staan op het Noordereiland en in een plantsoen in Rozenburg.

Ik vind het heerlijk om op zo’n manier door de stad en zijn geschiedenis geleid te worden. Maar wil je gedegen achtergrondinformatie bij de beelden, dan kun je ook de onderschriften lezen.  Consequent staan hier titels, kunstenaars, jaartallen en dergelijke vermeld.

Mij bracht dit boek ertoe om op de fiets te springen en de stad in te gaan om sommige beelden beter te bekijken. Ik zag veel bekende beelden voorbijkomen, maar ook totaal onbekende. En ik vond beelden terug die ik vergeten was dat zij hier staan, aha-erlebnis alom.

De Twentse Ros, van Cor van Kralingen staat al vanaf 1948 op het dak van de voormalige Twentse bank aan de Blaak: al lang niet meer naar gekeken. Springbalsemien, op het gebouw voor doofstommenonderwijs aan het Ammanplein, inderdaad bestaat niet meer. En wat is dat beeld van Umberto Mastroianni, ‘Het Afscheid’, eigenlijk prachtig. Het stond vroeger in het CS, nu aan de Westersingel.

Leuk vind ik de enorme collectie dierenbeelden in de stad: de beertjes op de Lijnbaan, konijnen bij het natuurhistorisch museum, de pelikaan in het Kralingse Bos en vele tegelstenen van uilen, vissen, honden, paarden et cetera. Het Manenschaap aan de Wilgenlei moet ik eens in het echt gaan bekijken. Tot mijn verbijstering ontbrak een van de mooiste dierenbeelden in dit boek, het prachtige beeld van de muskusos in de Koeweide in Crooswijk!


Compleetheid is niet het uitgangspunt geweest voor dit Rotterdamse stripbeeldenboek. Niemand weet hoeveel beelden er precies in Rotterdam staan. In ‘Rome’dam’ staan er wel duizend, als het er niet meer zijn. Voor iedere rechtgeaarde Rotterdamliefhebber is dit boek verplichte kost. Het doet je op een andere manier naar de stad kijken en het stimuleert om erop uit te gaan, de stad door te trekken. Gyz La Rivière verdient zelf een beeld.

Geen opmerkingen: