donderdag 28 augustus 2014

Johan Harstad – Hassselby, het demonteren is begonnen



Albert Åberg groeit op in Hässelby, een troosteloze voorstad van Stockholm. Hij woont samen met zijn vader in een flatje. De moeder is jong gestorven. Het boek begint met de dood van zijn vader, maar snel schiet het verhaal terug naar het moment dat Albert als jongeman  door Europa trekt, weg van zijn vader. Hij maakt een avontuur mee in Hong Kong. Een Duitse zakenman neemt hem ernaartoe om Star wars poppetjes in te kopen. Het loopt mis, de man verdwijnt. 

Albert keert terug naar Europa en blijft hangen in Parijs. Hij is gelukkig met zijn grote liefde Leni. Toch gaat hij een paar jaar later terug naar zijn vader. Jaren verstrijken, Albert leidt een onopvallend leven. Dan overlijdt zijn vader en is hij eindelijk vrij.

“Nog triester was echter de gedachte die meteen bij mij opkwam: nu we eindelijk vrij waren om overal te gaan en staan en met ons leven te doen wat we wilden, konden we niet meer weg. Ongemerkt waren we zoals onze vaders geworden, vastgeroest in middelmatigheid, alleen al een blik uit het raam bevestigde dat: het uitzicht dat ik altijd had gehaat, de voorstad die ik altijd had verafschuwd. Nu waren die van mij. De straten waren alleen van mij. Dus bleven we.”

Vanaf dat moment gaat het steeds slechter met Albert. Aanwijzingen hiervoor lees je al eerder in het boek. Door middel van terugblikken schotelt Johan Harstad ons steeds een paar puzzelstukjes voor uit het leven van Albert.

Hij en zijn vrienden houden van de band The Police. De plaat Synchronicity verwijst naar ideeën van de schrijver Koestler, die diepere betekenis zag in allerlei ‘toevallige’ samenhangen. Albert laat zich hierdoor meeslepen. Het gaat langzaam verkeerd met hem.

Prachtig is hoe Harstad het hele verhaal alleen vanuit het perspectief van Albert vertelt. Als lezer word je helemaal meegezogen in zijn denkwereld. Hetzelfde gebeurde mij bij het lezen van zijn eerste roman Buzz Aldrin, waar ben je gebleven?’ Ik ga verder niets over de inhoud zeggen: zelf lezen is mijn advies.

Tot slot, in het nawoord las ik iets dat misschien belangrijk is om vooraf te weten. Albert Åberg is een zeer bekend Zweeds jongetje uit een serie kinderboeken, later verfilmd als animatie. Iedereen in Scandinavië en de halve wereld daarbuiten kent hem; in Nederland is hij niet bekend. De avonturen van deze Albert spelen zich vooral binnenshuis af. Hij woont samen met zijn vader en heeft een imaginair vriendje. Hij doet verwoede pogingen volwassen te worden.

Geen opmerkingen: