Marijke
Schermer studeerde aan de toneelschool, schreef toneelstukken en regisseerde
haar eigen en andermans werk. Mensen in de zon is haar debuutroman uit 2013.
Vorig jaar kwam haar tweede roman uit.
Tijdens het
lezen van Mensen in de zon dacht ik regelmatig aan een tekst voor een
toneelstuk. Het boek is ook goed te bewerken tot een spannende televisieserie. Het
verhaal draait om een vriendenclub, die jaren geleden uiteen is gevallen. Een
ongeluk twintig jaar terug ging vooraf aan deze verwijdering. Op een dag krijgt
ieder van hen een uitnodiging van IJsbrand, de oudere mecenas van de
vriendenclub, om over een week bijeen te komen.
De roman
volgt de week voorafgaand aan de reünie. De veertigers zijn anders
terechtgekomen dan zij dachten in de tijd dat zij elkaar elke week op
maandagavond zagen. Zo was Leo een talentvol pianist. Nu is hij
staatssecretaris. En Vik, die een boek schreef over de fatale gebeurtenis
twintig jaar geleden, werd geen geslaagd schrijver. Of misschien wel, gezien
het succes van zijn zelfhulpboek.
Per dag
volg je de personages in korte scenes. Het leven voor de voormalige vrienden is
niet zo zonnig als het eruit ziet. Ooit waren zij misschien gelukkiger, in
ieder geval onschuldiger? Of ook dat niet? Hun huidige rijke leven is schijn.
Clara is wiskundige met een goeie baan. Haar grootste wetenschappelijke succes boekte
zij jaren geleden. Haar diepste inzicht had zij op haar vierentwintigste. Max
verdient veel geld in de reclame. Kunst maakt hij niet meer.
Per dag ontdek
je dat zij meer en meer geheimen voor elkaar hadden en hebben. En de betekenis
van hun herinneringen complex is. Door de uitnodiging denken zij terug aan
allerlei gebeurtenissen van vroeger. Een aantal vrienden zien elkaar deze week
terug. Hun levens lijken te veranderen. Vik neemt zich voor toch weer een roman
te schrijven, maar vraagt zich af waar hij de energie vandaan moet halen. “Er
is helemaal geen sprake van voortschrijdend inzicht, mildheid, berusting. Het
enige effect van ouder worden is dat je steeds minder energie hebt en steeds
minder vrienden. Dat je steeds meer last krijgt van je lichaam en steeds beter
weet dat je nooit verandert.”
Samen
dachten zij misschien de wereld aan te kunnen. Het beste moest nog komen. Wekelijks
deelden zij hun gedachten en gevoelens, maar in hoeverre was dit gemeend. Clara
is liever alleen. Zij zoekt het isolement op. “Het hebben van een privéleven is
wel degelijk een concurrent van de diepe gedachten.”
Mensen in
de zon staat vol discussies over kunst, vriendschap, ouder worden en
herinneringen. Schermer brengt het op een lichte toon, maar je voelt het
knagen. Stella denkt dat het naïef is “te denken dat het mogelijk is de tijd
een andere richting op te buigen en te herstellen wat verloren is gegaan.”
Cruciaal
blijkt een maandagavond: hun vaste avond waarop zij samen kwamen en achteraf gezien hun laatste maandagavond. Er
vinden beschuldigingen over en weer plaats. Max is dronken en maakt ruzie.
Doordat deze avond vanuit verschillende perspectieven wordt beschreven ervaar
je de leugens en vermeende leugens. Er valt waarschijnlijk niet meer iets recht
te zetten.
Het slot
van deze mooie roman, waarin naar mijn smaak iets te veel personages optreden,
waardoor je voortdurend moet blijven opletten, is in lijn met de eerdere inzichten
die de personages los van elkaar uitten. Ik ben erg benieuwd naar de tweede
roman van Marijke Schermer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten