De novelle
‘Het Balkon’ draait om een jongen die opgroeit in Maassluis en al vroeg weet
dat hij weg wil uit dit stadje. Hij wil zijn blik verruimen. Weltevreden kiest
hiervoor het balkon als metafoor. Een balkon geeft inzicht door uitzicht. Dit
is een mooi uitgangspunt.
Het boek
bestaat uit vijf delen, waarin momenten uit het leven van de hoofdpersoon
worden uitgelicht. Hij is in Noord-Korea, waar hij onder de indruk is van een
meisje dat hem een verliefde blik toewerpt. Hij gaat naar Liberia met een
missie, die weer verband houdt met de dood van zijn vader en met het gevoel van
vrijheid. En in het Maassluis van zijn jeugd ziet hij een vriendin terug.
Weltevreden mengt (historische) gebeurtenissen, ideeën en fantasieën in zijn
vertelling. De verhalen in de vijf delen verwijzen voortdurend naar elkaar. In
zijn jeugd ging de verteller om met het Koreaanse adoptiekind Ilse Kim. In Maassluis
staat het huis van de consul van Liberia, waar hij als kind ooit over de vloer
kwam.
In elk deel
komt de Balkon-metafoor voorbij, soms tot vervelens toe, zoals bij een verslag
van de moord op Kennedy: het schot kwam vanaf een balkon. Hij noemt de Roemeense dictator Ceaușescu, die de menigte
toesprak, vanaf zijn balkon. Hij vertelt over zijn geliefde Myra, waar hij seks
mee heeft: uiteraard op een balkon. Deze overvloed is helaas weinig subtiel.
Het draait
Weltevreden om het inzicht dat je verkrijgt op een balkon. Een aantal keer benoemt
hij drie manieren van praten: over mensen, over gebeurtenissen en over ideeën.
Voor de verteller is de laatste categorie van de hoogste orde. Je verwacht een
uitwerking hiervan in de novelle, maar deze blijft grotendeels uit. De
vertelling scheert over een groot aantal gebeurtenissen en gedachten heen zonder
dat er ergens diep op in wordt gegaan. Het blijft bij een belofte. Ik zie dit
boek niet zozeer als een novelle, maar meer als een oefening, een raamwerk voor een roman. Henk Weltevreden zou
er goed aan doen deze roman te schrijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten