Czesław Miłosz (1911-2004) is een van de grootste Poolse
schrijvers van de twintigste eeuw. Zoals zovele auteurs van zijn generaties
drukte de oorlog een groot stempel op zijn leven en werk. Miłosz werd geboren
in Litouwen. Tijdens de oorlog woonde hij in Warschau en zat in het verzet
tegen de nazi’s.
Na 1945 werd hij diplomaat voor de Poolse volksrepubliek. Miłosz
zag in het communisme vooral de overwinnaars van het fascisme. In de jaren die
volgde verdroeg hij het strenger wordende regime steeds minder en in 1951 ontvluchtte
hij Polen. In ballingschap, hij woonde in Amerika en was professor op de
universiteit van Berkeley, ontving hij in 1980 de Nobelprijs. De laatste jaren
van zijn leven woonde hij weer in Polen, in Krakau.
Miłosz is vooral beroemd geworden om zijn prachtige, in
vele talen vertaalde poëzie. Daarnaast schreef hij liefdevol over zijn jeugd in
Litouwen, zoals in Het dal van de Issa, een boek waarin ook de nodige
dreiging zit. Hij bleef zich zijn hele leven verdiepen in de Poolse literatuur
en schreef er een standaardwerk over.
De geknechte geest is een bijzonder boek. Miłosz
publiceerde het in 1953. De Nederlandse vertaling van Lisetta Stembor is uit
1983. Het is zijn afrekening met het communisme, maar het is veel meer dan dat.
Het boek is een studie over totalitarisme en hoe verschillend mensen hierop
kunnen reageren. Hij behandelt niet alleen de verwerpelijkheid ervan, maar ook
de aantrekkingskracht.
Het milieu van waaruit hij schrijft is dat van kunstenaars
en schrijvers. De kern van het boek bevat vier portretten van schrijvers,
Alpha, Beta, Gamma en Delta. Hij beschrijft hun posities en denkwijzen voor,
tijdens en na de oorlog. De eerste jaren na de bevrijding van de nazi’s leken
er nieuwe kansen en vrijheden te ontstaan. Veel schrijvers zagen toekomst in
het communisme.
Pas in 1949/1950 werd in Polen het socialistisch realisme opgelegd. Dit
is vrij laat in vergelijking met andere landen die door de
Sovjet-Unie waren bezet. Het
hield niet alleen in dat kunstenaars een bepaald mensbeeld moesten uitdrukken,
maar dat zij zich ook 100% achter de uitgangspunten van de leer dienden te
scharen. In vergelijking met ‘onze’ bezetting: alleen aanmelden bij de
Kultuurkamer was niet voldoende.
Tegelijkertijd
had de leer ook iets aantrekkelijks. Miłosz schrijft dat
bij veel intellectuelen het verlangen
bestond om tot de massa te behoren, om je te conformeren. Andere voordelen
speelden mee. Schrijvers in volksdemocratische landen hadden het goed: geen
materiele zorgen, voldoende te eten en veel privileges. “Groot is de magie van
de macht.”
In het
Westen was er onder intellectuelen sympathie voor het communisme. Als voorbeeld
noemt Miłosz de dichter Pablo Neruda. Gezien vanuit zijn perspectief, de armoede in
zijn land, vindt Miłosz dit begrijpelijk. "Ik geloof
hem zolang hij schrijft over wat hij weet. Ik geloof hem niet meer, als hij
begint te schrijven over wat ik
weet.”
Een ander voordeel of gevolg van het socialistisch
realisme is dat kleine talenten versterkt, op een voetstuk zet. Grote talenten
gedijen minder goed in zo’n milieu. Miłosz zelf heeft lang
getwijfeld. De eerste jaren na de oorlog woog hij samen vrienden langdurig de
voor en tegens af. Maar na de loyaliteitseisen van het regime voelde hij dat
hij hier niet aan kon voldoen. Hij ontvluchtte in 1952.
Het voert te ver om de vier types die
Miłosz schetst uitvoerig te bespreken. Het boek is een
grondiger, evenwichtiger en minder eendimensionaal dan Het geloof der
kameraden van Karel van het Reve, maar het is ook wat minder humoristisch.
Liefhebbers van Van het Reve raad ik het zeker aan. Alle
communistische terminologie komt in De geknechte geest voorbij, zoals ‘de zonde van de reactionair’, ‘historische
noodzakelijkheid’, ‘het mensenmateriaal’ en ‘de
logica van de geschiedenis.
De
opstand in Warschau tegen de Duitsers werd door het emigrantenleger in Londen
aangewakkerd. Het Rode Leger stond aan de Weichsellinie en wachtte af. De stad
was een haard van verzet. De Sovjets lieten de Duitsers de opstand neerslaan;
zij deden dit genadeloos. Sommige
opstandelingen slaagde erin te ontsnappen uit deze hel, zwommen de rivier over
en deden verslag. “Gamma en zijn vrienden hoorden die verhalen aan. Waarlijk,
de prijs de er betaald moest worden als men de logica van de geschiedenis trouw
wilde blijven, was verschrikkelijk.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten