Alweer een fotoboek
over Rotterdam. Niet alleen hedendaags Rotterdam is populair, ook het verleden
verkoopt goed. Vooroorlogs Rotterdam kreeg lange tijd de meeste
fotoboekenaandacht. De laatste tijd doen boeken over de wederopbouw het goed.
‘Rotterdam
in de wederopbouw’ van Anne Jongstra en Arie van der Schoor bevat foto’s uit de
periode 1945-1970. Het is een uitgave van het Stadsarchief. Er is vooral
gebruik gemaakt van foto’s van de Fototechnische Dienst Gemeentewerken
Rotterdam en de persfoto’s van Ary Groeneveld.
De foto’s
zijn geordend in hoofdstukken met titels als ‘Gehavende stad’, ‘Lichaam en
geest’ en ‘Na gedane arbeid’. Alle foto’s zijn ruim voorzien van informatie
over de afbeelding: de plek, de tijd van de opname, wat er op te zien is en het
historisch belang ervan.
Prachtig is
een opname uit 1951 van het kale Hofplein, nog zonder fontein. Het is leeg,
zoals op meer opnames uit die tijd is te zien. De mensen lijken mieren. Er zijn
kale vlaktes, waarop zelfs geen gras groeit. Erdoorheen lopen voetpaden en een
enkel olifantenpad. Het standpunt van de foto is hoog. Het is één van de foto
van de Fototechnische Dienst Gemeentewerken Rotterdam.
Ik had
graag willen weten wat de reden was dat de dienst zulke foto’s maakte. Was het
puur vastleggen van de ontwikkeling in de stad? Maar op de Hofpleinfoto is geen
enkel gebouw te zien. En wie maakte deze foto? En waarom vanaf het gekozen
standpunt? Ik kan mij niet voorstellen dat deze foto alleen gemaakt is voor
ambtelijke registratie. Jammer dat het boek hier niet meer over loslaat.
Er staan
meer van zulke mooie foto’s in het boek. Maar het is onevenredig verdeeld.
Foto’s die genomen zijn in de kantoren van de gemeentelijke dienst zijn weinig
beeldend. Een foto van Juliana die een maquette bekijkt of een rabbijn tijdens
een dienst zeggen mij ook niet zoveel.
De foto met
twee flats in een Ommoordse woestenij met een houten noodkerk op de voorgrond
is daarentegen geweldig. Zo ook de foto uit de witteboordjesbuurt Alexander: in
de niet afgesloten tuinen zitten een paar mensen van de zon te genieten. Je
kijkt eenvoudig langs de afscheiding, maar men waant zich vrij op eigen erf.
De mooiste
foto’s vind ik die waarop de stad in ontwikkeling is te zien, met daarbinnen de
mens die het ondergaat. Op bijna alle buitenfoto’s schijnt de zon of is het in
ieder geval droog.
De
binnenfoto’s laten een hoopvol leven zien. In onze ogen misschien wat krap,
maar een eigen woning in de Wielewaal met een luik tussen keuken en woonkamer
was een luxe voor die tijd.
De teksten
bij de foto’s zijn niet altijd interessant. De meeste feiten uit de Rotterdamse
wederopbouw zijn er in terug te vinden. Maar het taalgebruik is bijzonder
oubollig. Op foto’s zien we baldadige
jeugd, een café is een poel des verderfs. En in het onderschrift bij vliegveld Zestienhoven
staat te lezen: “Onbetamelijke handelingen jegens charmante gastvrouwen komen
wel eens voor.” Het zijn geen citaten uit de jaren vijftig. maar uit 2015. Het
boek staat vol met dergelijke beschrijvingen. Dit had wat minder gemogen.
De rauwe
kanten van het stadsleven zijn bijna niet zichtbaar in dit fotoboek. Slechts de
foto van het Tehuis voor Ouden van Dagen laat iets zien van de troosteloosheid
en armoede uit de jaren vijftig. De kale mannen lijken een soort
gevangenisuniformen te dragen. De soep krijgen ze opgediend uit een grote pan.
Rotzooi op
straat ontbreekt op de meeste foto’s. De zooi was er wel, bijvoorbeeld bij de
schrootopslag aan de Rechter Rottekade. Een boeiende foto, waarop handkarren,
mannen met petten, vrachtwagens en een enkele luxeauto te zien zijn. De soms
nog bruikbare troep lag gewoon op straat.
Iets wat ik
zelf nog heb meegemaakt is het verschijnsel sloopauto. Wrakken bleven decennia
geleden gewoon op straat staan. De jeugd sloopte zo’n auto binnen de kortste tijd,
een feest om te doen. Later werden wrakken van overheidswege verwijderd van
straat. Zelden werd een wrak op foto vastgelegd. In dit boek staat er wel één
afgebeeld.
Al met al
is ‘Rotterdam in de wederopbouw’ als fotoboek een mooie aanvulling op wat er al
eerder is verschenen. Over de teksten ben ik minder enthousiast.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten