vrijdag 12 juni 2020

Jérôme Gommers – Momentums laadklep

Jérôme Gommers is een van de vier genomineerden voor de C. Buddingh'-prijs 2019. Poetry International verzorgt de prijs en vroeg vier boekhandelaren elk een korte video te maken van een genomineerde. Ik werk bij Boekhandel vh Van Gennep en kreeg de vraag of ik iets over Momentums laadklep wilde zeggen. Dat wilde ik wel. De tweeminutenvideo staat sinds vandaag online. Poetry Hieronder de tekst zonder versprekingen.

Momentums laadklep is het debuut van een schrijver geboren in 1961 te Parijs.  Gommers heeft eerder poëzie geschreven, maar dit is zijn eerste bundel. En nu terecht genomineerd voor de C. Buddingh'-prijs 2019. 

Het  lijkt alsof Gommers alles wat hij in de afgelopen decennia heeft opgespaard in deze ene bundel heeft willen stoppen. Zijn poëzie is overdadig. Hij hanteert verschillende stijlen, diverse vormen. De bundel bevat klankexperimenten, de dichter is soms serieus, soms grappig, soms ronduit flauw. 

Het is een labyrint, maar opgedeeld in vier duidelijke eenheden. Hij begint met een reeks, dan volgt een lang gedicht, dan weer reeks en tot besluit weer een lang gedicht. De eerste reeks heet Der Nadagen Zadige (ach nee toch…?) Een titel die meteen vraagtekens bij de lezer oproept, maar onttrek je daaraan, spring erin:


Als geslagen. Alsof iemand mij met de vlakke hand in het gelaat – 
het licht tintelde, mijn ogen schitterden, dat was púre winst…

En Péts weer! Zomaar, nergens om, ik had er geen enkel recht op.
Alsof iemand een kletsnatte handdoek in mijn ring wierp.


De tweede reeks heet Voortijden kent een minder gevulde bladspiegel. Er zit meer rust in, maar toch ook is er veel afwisseling. De gedichten staan op de ene pagina bol van de spanning, op de volgende pagina is er luchtigheid.


Om mee te zwemmen
hoef je je mond maar te openen

en niet terug te spugen

Om mee te zwemmen
hoef je je ogen maar te sluiten

en geen foto’s te nemen ( ).


Momentums laadklep is een rijke bundel. Je kunt je verbazen over de woordenstroom en je kunt je erop mee laten voeren.

Geen opmerkingen: