zondag 24 maart 2019

Jan Siebelink – Jas van belofte


Als het schrijven van het Boekenweekgeschenk de bedoeling heeft om de gevraagde auteur te eren vanwege zijn of haar verdiensten voor de Nederlandse literatuur, dan heeft de CPNB met Jan Siebelink een prima keuze gemaakt. Zelf denk ik dat voor de promotie van het Nederlandse boek meer gebaat is bij een meer verrassende keuze: een jonge schrijver die iets nieuws kan laten zien.

Op de radio hoorde ik een boekhandelaar verklaren dat ‘Jas van belofte’ voor de liefhebber van het werk van Siebelink een welkom geschenk is. Ik denk dat dit nogal zal tegenvallen. Mijn bezwaar tegen dit Boekenweekgeschenk is dat alle Siebelink-elementen erin zitten, maar dat geen van alle echt uit de verf komt.

Het verhaal gaat over de schrijver Arthur Siebrandi. Hij is flink op leeftijd en wordt getroffen door een beroerte. Onderweg naar het ziekenhuis overdenkt hij zijn leven. Hij was leraar Frans op een middelbare school. Vanwege conflicten met collega’s zit hij in een afgelegen lokaal. Hij voert zijn eigen koers. Naast zijn leraarschap schrijft hij aan een grote roman. Ooit heeft hij een verhaal gepubliceerd. Dit verhaal wordt bij toeval gelezen door de nogal excentrieke uitgever Edwin Wopereis. Hij is enthousiast over de roman, maar in de loop der tijd drijven de twee mannen uiteen.

Naast dit verhaal lopen er diverse andere verhaallijnen in het boek. Zo is de leraar verliefd op een leerlinge. Later wordt zij een vriendin van Arthur en zijn vrouw. De vader van de hoofdpersoon was aangesloten bij een streng religieuze gemeenschap. Hiernaar verwijst de titel van het boekje. De vader verdween op een dag en liet slechts zijn jas achter. Arthur koester deze jas tot aan zijn dood. Verder speelt er een verhaal op de achtergrond mee over een dood geboren kind. 

Het zijn herkenbare thema’s uit het werk van Siebelink. In andere boeken zijn deze al breed uitgewerkt. Ik begrijp niet helemaal waarom deze herhalingsoefening nodig is, jammer. Jan Siebelink kan een verhaal opzetten en je erin meenemen. Zijn mooiste boek vind ik ‘Suezkade’.  Ik raad de lezer aan dit boek te lezen en het Boekenweekgeschenk te gebruiken om komende zondag gratis met de NS te reizen.

Geen opmerkingen: