zaterdag 2 december 2017

Bob den Uyl – Aformismen


Bob den Uyl is een schrijver die niet vergeten wordt. Hij is niet wekelijks in het nieuws en zijn boeken worden helaas nauwelijks herdrukt, maar gelukkig is er Uitgeverij Vreugdenberg. Met enthousiasme geven zij regelmatig nieuwe boeken en boekjes uit van en over Bob den Uyl.

Dit fraaie boekje bevat een grote hoeveelheid aforismen, ideaal voor naast je bed, om af en toe een stukje uit te lezen. Ik las het echter achter elkaar uit. Hoe kan ik dit boekje beter aanprijzen dan een aantal aforismen eruit te citeren:

“De aankleding van de zaak is gericht op gezelligheid. Een mislukt streven: iedereen weet toch dat mensen zelf de gezelligheid moeten aanbrengen. Maar voor drankgebruik is elke omgeving geschikt.”

“Jarenlang ben ik gebukt gegaan onder de heersende mening dat er in een verhaal, vertelling of verslag iets wezenlijks dient te gebeuren. Op niet nader te omschrijven  wijze is me geopenbaard dat dit een misvatting is. Er gebeurt al genoeg. Dus eigenlijk ook weer niets.”

“Verblijf ik bij iemand die geen boeken in huis heeft – ondenkbaar maar zulke mensen bestaan – dan word ik rusteloos en agressief.”

“Als altijd: niemand wil het en toch gebeurt het.”

“Ik haat kleine dorpjes en voel bij het binnenkomen altijd dat het er niet pluis is.”

“Dat eenvoud slechts het kenmerk is van eenvoud ervaar ik iedere keer als ik voorbij het gebouw van de Rotterdamse Bijenkorf loop.”


“De poging om aan de hand van uitgekiende plannen in korte tijd de ideale stad te verwezenlijken is logischerwijze en illusie gebleken, de eeuwige illusie van gisteren.”

Geen opmerkingen: