Van Jens
Christian Grøndahl zijn er inmiddels vijftien boeken vertaald in het Nederlands. Hij
krijgt steeds meer waardering en zijn trouwe schare liefhebbers groeit.
Hartslag is uit 1999 en in 2005 vertaald door Gerard Cruys.
De naamloze
hoofdpersoon is rond de veertig jaar en een gewezen architect. Nu heeft hij een
handel in Japanse prenten. Adrian, de boezemvriend uit zijn jeugd, woont in New
York en heeft een succesvolle carrière. Zij zien elkaar weinig meer. Adrian
schrijft hem wel trouw lange wat saaie brieven over zijn leven
Het verhaal
begint bij de plotselinge dood van Adrian. Merkwaardig is dat hij even later
een brief van hem ontvangt waarbij hij aangeeft te willen praten over een
belangrijke zaak die hem dwarszit, te laat. Hij denkt
terug aan zijn vriend, zoekt aanknopingspunten in de brieven en in zijn
geheugen. Hun jeugdervaringen zijn met elkaar verweven. “Alles wat ik van hem
weet is tevens iets wat ik over mezelf weet. Maar hoeveel weet ik eigenlijk
over mezelf? En hoeveel weet ik over Adrian?”
Wat volgt
is een herbeleving van zijn jeugd en de jaren daarna waarin hij het contact met
Adrian verliest. De vriendschap was intens, maar zijn jeugd was ook eenzaam.
Zijn moeder was vaak weg, zijn vader was een alcoholist. Zij woonden in een
vervallen hotel. Adrian was anders. Hij was rijk en vrij, maar ontving evenmin
enige liefde van zijn altijd afwezige ouders.
“Ik had
geen uitgesproken talent voor jong zijn, en ik geloof feitelijk dat je daar
meer of minder goed in kunt zijn, en dat het ervan afhangt of je luchtig of
zwaarmoedig bent. Adrian was briljant in jong zijn. Hij had nooit iets anders
moeten zijn. Voor mij is het een opluchting geweest om ouder te worden, en ik
herinner me die jaren als een woestenij van verveling en wachten.”
Een
belangrijk persoon in beide levens was de zus van zijn vriend, Ariane. Met hun
drieën vormden zij een eenheid. Hij had ooit een seksuele relatie met haar. Adrian
mocht dit niet weten. Later werd zij concertpianiste en trouwde zij met een
oudere man. Hij ziet Ariane na jaren terug. Zij blijft net als vroeger ongrijpbaar.
Centraal in
hun jeugd en in het boek staat een reeks dramatische gebeurtenissen op een doorgezopen
nacht. De twee vrienden zwijgen er tegenover elkaar over. Zij gaan daarna nog
met elkaar om maar er is iets definitief veranderd. Het contact wordt
minder. Adrian verhuist naar New York,
Ariane naar Londen.
Later zijn
zowel de verteller als Adrian getrouwd. Gevieren brengen zij een vakantie door.
Het is gezellig maar voortdurend voelt hij dat er bepaalde dingen niet worden
uitgesproken. Hij praat nauwelijks rechtstreeks met zijn vriend. “Mijn vriendschap
met Adrian was zo langzamerhand niets andere dan een gemeenschappelijke
herinnering aan de vrienden die we ooit waren geweest.”
Aan zijn
vrouw Julie probeert hij zijn jeugd uit te leggen. Hij voelde zich een buitenstaander.
Dit had te maken met zijn afkomst. Zij reageert ongeïnteresseerd en vraagt zich
af wat er nou bijzonder aan hem was: "Iedereen kwam ergens vandaan, maar
het deed er weinig toe waarvandaan ".
Steeds meer
begrijpt hij dat zijn leven van toevalligheden aan elkaar hangt. Grøndahl laat dit
zien in de levens van al de personages in ‘Hartslag’. De mensen rond de
verteller en Adrian komen elkaar tegen, beginnen meestal zonder duidelijke
reden iets samen en verlaten elkaar na een paar jaar weer, zonder elkaar gekend
te hebben. Geen enkel huwelijk is gelukkig.
Dit is
typisch Grøndahl. In veel romans draait het om geluk dat verloren gaat, of een
verlangen naar geluk. Bij Grøndahl is niemand ooit helemaal gelukkig. Het gaat
niet dramatisch slechter met zijn personages, maar zeker ook niet beter.
Iedereen tast wat rond en weet niet goed hoe te leven.
Zoals in veel
boeken van Grøndahl worden ook in Hartslag de personages grondig beschreven;
vooral hun (mislukte) relaties krijgen alle aandacht. Van alle exen wordt een
beeld geschetst met soms overdreven veel aandacht voor detail.
De
verhaallijnen in Hartslag blijven boeien. Het voert te ver deze helemaal te
ontrafelen hier. Wel krijgt de lezer een steeds beter beeld van de twee levens.
Het centrale thema, zoals in veel boeken van Grøndahl is het onvermogen elkaar
te kennen, en ook om jezelf echt te kennen. Een onuitspreekbaar geheim is een
middel om dit thema uit te werken, Grøndahl heeft dit eerder gedaan, maar het
blijft spannend om te lezen.
Aan het
eind van Hartslag probeert Ariane tevergeefs een meisje over te halen een
abortus te plegen, met als argument dat zij niet weet waar zij aan begint,
“maar wie van ons heeft dat ooit van te voren geweten.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten