woensdag 19 februari 2014

Robert Vuijsje – Beste vriend


Na het verschijnen van ‘Alleen maar nette mensen’ en na de massale media-aandacht die dit boek kreeg was ik Robert Vuijsje een beetje vergeten. Beste vriend is zijn tweede boek na dit succesboek.

Sam Green is een bekende Nederlander. Waar hij precies beroemd door is geworden, is vaag. Waarschijnlijk heeft hij ooit een bestseller geschreven. Nu is hij vooral bezig om beroemd te zijn en gezien worden.  Hij treedt op in televisieshows en leent zich voor lullige spelletjes. Hij is dol op goodiebags, dure kleding en hij kijkt de hele dag op zijn telefoon. Hij heeft ook nog een vrouw Venus en een zoontje dat ook Sam heet.

Met zijn Surinaamse vrouw heeft hij altijd ruzie. Aan zijn zoon schenkt hij veel te weinig aandacht. De enkele echte vrienden die hij heeft, verwaarloost hij.  Sam heeft wel Rocky. Dit is zijn coach, een engerd van een vent, die verklaart zijn beste vriend te zijn. De ultieme droom van Sam is een eigen tijdschrift: de SAM. Kortom, Sam is een onbenullige klootzak.

In het tweede deel van de roman gaat daarom zijn vrouw bij hem weg. Nu mist Sam opeens zijn zoon en in deel drie neemt hij een radicaal besluit. De titel slaat op de zgn. brieven die Sam schrijft en waarin hij regelmatig zijn gemoedstoestand uiteenzet. Verder blikt hij in andere stukje terug op zijn leven en beschrijft hij zijn vader en de jeugd die hij zelf heeft gehad.

Het geheel is een wat slappe roman die je in twee uur uitleest. De blik in de lege amusementswereld is een beetje te langdradig. De wending in het laatste deel is wel verrassend, maar niet echt boeiend. En tot slot valt er veel minder te lachen dan in zijn succesroman ‘Alleen maar nette mensen’.

Toch vind ik Robert Vuijsje een guitige man, die volgens mij tot meer in staat is dan dit fletse werk. Ik herinner mij nog de dikke zweterige hand die ik ooit van hem kreeg tijdens een lezersfeest. Ik dacht toen: dit kan een schrijver worden van het betere vieze boek. Helaas voldoet hij nog niet aan deze verwachting.

Geen opmerkingen: