woensdag 14 maart 2018

Herman Brusselmans – Feest bij de familie van de Velde


Dit zesenzeventigste boek van Brusselmans verschilt qua stijl en sfeer nauwelijks van veel van zijn eerdere werk. Het is absurd, grof en om te lachen. Het verhaal begint bij het feest van de vijfentachtigjarige Mest van der Velde.

Zijn hele leven werd hij beschimpt vanwege zijn rare achternaam. Andere personages hebben namen als: Klomb, Plots, Vwazel, Sprongwaarts, Dnijt, Doetekwam en Zoeverijns.

Brusselmans vertelt de levensgeschiedenis van deze oude knar. Aan het eind van het boek rijdt hijzelf op zijn  Triumph Street Twin het verhaal binnen om het feest te verstieren. 

Tijdens het lezen maak ik aantekeningen als houvast voor het schrijven van deze stukjes. Bij dit boek noteerde ik vijf begrippen: truffelhond, tegen de huig urineren, duikboot, gasten en kutfamilie. De reeks geeft een aardige samenvatting van het boek.

Het beste middel om mensen aan te sporen dit boek te lezen is er uit citeren: “Is Na Vijven een truffelhond? Nee, dat was z’n broer Kwart Over. Na Vijven is een klapslaghond. Ze komen oorspronkelijk uit Tarifa, in de provincie Cádiz , te Spanje. In de achttiende eeuw wachtte hun export. Ze zijn niet populair, door hun onwil om wortelen te apporteren.”

“Ik droomde vannacht dat ik veranderd was in een duikboot, ken je dat? Zo nat was ik nog nooit geweest, en ik zweer jullie, ik heb in de ondergelopen loopgraven gezeten, dus kom me niet uit m’n nek kakken over nattigheid, waar ik geen weet van zou hebben.”


Tot besluit geeft Brusselmans tijdens het feest zijn mening over deze familie. “En ik vind jullie een doorsnee verschrikkelijke Vlaamse kutfamilie. Ik ga graag weg. Eerst m’n geld, oud lijk.” Voor de passage over het tegen de huig urineren verwijs ik naar pagina 99, veel leesplezier.

Geen opmerkingen: