Met ‘Birk’
schreef Jaap Robben een bestseller. Deze tweede roman doet het ook bijzonder
goed, zowel qua verkoop als bij de recensenten. De hoofdpersoon van waaruit het
verhaal verteld wordt is de dertienjarige Brian. Hij woont met zijn vader in
een caravan ver buiten de stad. Zijn moeder ziet hij niet meer. Wel gaat hij
met zijn vader af en toe op bezoek bij zijn gehandicapte broer, de zestienjarige
Lucien. Hij woont in een tehuis. Deze zomer, het is snikheet, wordt aan vader
gevraagd zijn oudste zoon een aantal weken in ‘huis’ te nemen. Hij zegt pas ja
als hij hoort dat er een financiële vergoeding tegenover staat.
Vanaf de
eerste pagina’s van ‘Zomervacht’ is duidelijk dat de vader van Brian niet de
persoon is om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen. Hij is een sjacheraar
en een zuiplap. Wanneer hij te weinig geld heeft voor een paar boodschappen en
hier op wordt aangesproken is hij diegene die verontwaardigd is. Met bravoure
en een beetje dreigen komt hij vaak weg uit dergelijke situaties. In zijn
wereldbeeld heeft de ander het altijd gedaan. De vader is een irritante
eendimensionale mens.
Hiertegenover
staat zijn zoon Brian. Hij voelt zich wel verantwoordelijk voor anderen. Hij is
erg volwassen voor een jongen van dertien en kent de wetten die gelden binnen
de wereld waarin hij en zijn vader verkeren. Wanneer er een huurder op het
terrein komt wonen, in een gammele caravan, weet hij deze rijk uitziende man
slim een poot uit te draaien. Bij het overdragen van de huur aan zijn vader
houdt hij meteen twintig euro achter. Zoals hij van zijn vader heeft geleerd,
moet je altijd eerst aan jezelf denken.
Brian richt
zich op de zorg van zijn broer. Pa is ondertussen hele dagen de hort op,
zogenaamd om geld te verdienen. Hij heeft nog wat uitstaan bij twee broers die
het terrein beheren. Brian kan het niet alleen aan. Hij vergeet medicijnen te
geven, maar hij ontwikkelt ook een eigen beeld over de toestand van zijn broer
over wat wel en niet goed voor hem is. Medicijnen houden hem rustig, maar een
stuk samen wandelen doet Lucien ook goed.
Net zoals
in de roman ‘Birk’ speelt het verhaal zich hier af in een kleine, beklemmende
wereld. Brian moet schipperen tussen zijn vader en de hulp die hij zou kunnen
vragen aan de huurder of aan de twee, nogal louche eigenaren van het terrein.
Zijn vader verbiedt hem met hen om te gaan. Hij wil een soort controle houden,
maar is zelf meestal afwezig. En wanneer hij er is gaat het mis.
De enige
ontsnapping die Brian heeft is een meisje dat hij heeft leren kennen in het
tehuis van zijn broer. Selma is negentien en wil vriendjes met hem worden.
Brians hoofd slaat hiervan op hol. Het is een totaal verboden gebied. Hij weet
dat, maar gaat toch op zijn brommer naar Selma toe. Zo speelt Robben in het
hele verhaal met het net wel of net niet overschrijden van grenzen. Brian is
hierdoor, in tegenstelling tot de vader, een boeiende persoonlijkheid geworden.
Eerst had
ik wat moeite in het verhaal te komen. Sommige passages klinken wat
ongeloofwaardig. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een instelling zomaar de zorg over een zwaar
gehandicapte jongen, die bovendien als gevaarlijk voor zijn omgeving te boek
staat, overdraagt aan een man als de vader van Brian. Op zijn minst zou iemand
vanuit het tehuis een bezoek afleggen aan het gezin.
Los hiervan
schrijft Robben uitermate boeiend. Juist door de beperking van het aantal
personages en de plek waar het verhaal zich afspeelt weet hij telkens de spanning
op te voeren. Je voelt natuurlijk dat het fout moet gaan. De roman zit heel
ingenieus in elkaar in de zin dat bijna alle zaken die voorbijkomen, voorwerpen
die genoemd worden, later terugkeren. Er valt nergens zomaar een mus van het
dak. De spullen die de huurder bijvoorbeeld uit zijn auto laadt keren terug:
een klok, een koffiezetapparaat, een aquarium. Bij het laatste is de symboliek
van een afgesloten leefwereld overduidelijk. De huurder zet het ding pontificaal
in zijn gehuurde caravan. Hij wordt door de vader van Brian bedreigd. Dat het
aquarium aan diggelen gaat ligt erg voor de hand.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten